Ynglingssalaten og dagens aftensmad!

10 ting til en sundere livsstil!

Sundhed bliver ofte forbundet med besvær, sådan hænger det faktisk ikke sammen nødvendigvis, her kommer 10 lette råd til en sundere hverdag:

  1. Spis protein til alle hovedmåltider. Protein giver en utrolig god og lang mæthedsfølelse.
  2. Forbered en (lækker) madpakke til hele dagen. Har man en lækker madpakke med i tasken (husk kølelegme så den holder sig frisk) er det langt mere fristende at snuppe den fremfor hurtig take away – som ofte ender ud i mindre sunde løsninger.
  3. Skift mælken i kaffen ud. Drikker du sødmælk eller måske endda fløde i kaffen, så skift den ud med mini- eller skummetmælk. Ved at skifte fløden ud med minimælk kan du spare op til  316 kcal om dagen!
  4. Husk dit NEAT. Som jeg skrev i dette indlæg kan man hente rigtig meget sundhed ved små daglige gøremål. Snup cyklen på arbejde hvis muligheden foreligger, gå en rask tur om aftnen eller morgnen og vælg trapperne fremfor elevatoren.
  5. Spis grøntsager. Man skal have minimum 600 gram frugt og grønt om dagen, men dette tal må gerne overskrides. Spis derfor grøntsager til alle hovedmåltider og også gerne ind imellem måltiderne, det giver en række sundhedsmæssige fordele og en god mæthed.
  6. Vær opmærksom på valg af kød. Særligt hakket kød kan hurtigt ende op på en høj fedtprocent, vælg derfor som hovedregel kun kød med maks. 10 % fedt. Det er meget sundere og smager meget bedre!
  7. Spis med måde. Spis til du er mæt og ikke overmæt. Spis langsomt og mærk efter efterhånden om du er mæt, spiser man hurtigt ender man hurtigt med at spise alt for meget alt for hurtigt.
  8. Husk morgenmaden. Det er vigtigt at starte dagen med et sundt og solidt måltid mad, på den måde mindsker man risikoen for sult og hurtige løsninger senere på dagen, kroppen får energi og blodsukkeret bliver stabilt. I dette indlæg får du en række sunde ideer til morgenmad.
  9. Skift de sukkerholdige drikke ud med light. Der er efterhånden rigtig mange alternativer til de sukkerholdige drikke, vælg derfor de sukkerfrie drikke.
  10. Spar på salten. Ja du har helt sikkert hørt det før, men danskerne får generelt alt for meget salt, spiser man f.eks. en pakke pålæg (100 gram) har man fået den mængde salt man skal have over hele dagen! Kroppen kan godt vænnes af med det store saltbehov, brug derfor  krydderier fremfor salt og få nye smage ind i dit køkken.

God dag!

IMG_0089

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Ynglingssalaten og dagens aftensmad!