Om at beslutte sig for at være glad

Krydr’ din mad og bliv sundere!

Spices

Vidste du at krydderier har en række sundhedsfremmende effekter? Desuden tilfredsstiller krydret mad mere dine smagsløg og kan føre til mindre saltforbrug, her er en guide til krydderier:

1. Kanel 

Kanel kommer fra inderbarken fra et Asiatisk træ, har har en meget karakteristisk smag og lugt.
Kanel indeholder kanelaldehyd og eugenol som begge er aktive stoffer, samt et stof kaldet MHCP, der virker som insulin. Forskning viser at kanel har en klar positiv virkning på blodsukkeret og kolesteroltallet, og en række sundhedsmæssige fordele på hjertets funktioner.
Kanel bruges oftest på risengrød en til to gange om året, men kanel smager faktisk rigtig godt i marinader, på kød, ovenpå sødekartofler, på/i grød, på æbler mm.

2. Oregano 

Oregano kommer fra Sydeuropa og hører til læbeblomstfamilien.
Oregano indeholder mange antioxidanter og forskning har vist, at oregano indeholder bakteriehæmmende stoffer, som bl.a. kan afhjælpe hovedpine og forkølelse. Derudover har det en positiv effekt på fordøjelsen og har en modvirkende effekt på knogleskørhed. Disse fordele er dog blevet bevidst på oregano-olie, så om tørret oregano har helt samme effekt, er ikke blevet bevidst.

3. Hvidløg

Som de fleste nok ved, har hvidløg en række sundhedsmæssige fordele og mange tager af samme årsag hvidløgs-piller (som ikke giver dårlig ånde 😉).
Hvidløg har vist sig at være forebyggende og hæmmende i forhold til kræftsygdomme, idet hvidløg kan hæmme kræftcellers vækst og fremme kræftcellernes destruktive adfærd. Herudover er hvidløg også kendt for at sænke kolesteroltallet, modvirke åreforkalkning og sænke blodtrykket.
Hvidløg er desuden verdens ældste krydderi!

4. Chili

Ja den skulle jo komme, chili er utrolig populært for tiden og der forskes stadig på fuld tryk om alle chilis sundhedsmæssige fordele. Der forskes særligt om chili kan forebygge kræft, øge blodcirkulationen og igangsætte stofskiftet.
Der er/har været meget snak om hvorvidt chili kan øge ens forbrænding. Dog er det blevet vist at påvirkningen på forbrændingen er utrolig lille – så der skal altså spises rigtig meget chili, før det ville give pote!

5. Gurkemeje

Et krydderi der efterhånden kommer mere og mere frem – både frisk og tørret. Gurkemeje bruges bl.a. i karry som er et blandingskrydderi.
Studier viser at gurkemehe dæmper irritation og betændelsestilstand (inflammation), dæmper allergier, forebygger demens og hæmmer kræftcelle-dannelse. Gurkemeje er blevet brugt i tusindevis af år i Indien til forebyggelse og behandling af sygdom!

 

Personligt marinere jeg ofte mit kød (soya, kanel, chili, oregano, tomatpure) og bruger der ikke salt på mit kød. Dette samme gør jeg hvis jeg steger grøntsager på panden (soya, chili)!

15134203_10207340036529610_306889336_o

Ingen kommentarer endnu

Der er endnu ingen kommentarer til indlægget. Hvis du synes indlægget er interessant, så vær den første til at kommentere på indlægget.

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Om at beslutte sig for at være glad