10 ting til en sundere livsstil!

Lad os snakke om alt eller intet

Det er december måned, en måned som mange forbinder med kage, slik og fed mad i store mængder. Det er også en måned som mange frygter, fordi man forventer at december måned kræver et par kilo ekstra på sidebenene – de kilo man måske har kæmpet de sidste 2 måneder for at tabe!

Det er som om, at folk ofte vælger ”alt eller intet”- mentaliteten: Enten går man all in på alle (jule)godterne, hver dag bliver nærmest som juleaften med kager og konfekt i store mængder. Ellers vælger man alt fra fordi man frygter at intet bliver til alt, og vægttabet netop er gået i vasken.

Da jeg startede til diætist havde jeg fucket alle spisevaner så meget op, at jeg ingen fornemmelse havde for, hvorvidt jeg var mæt eller sulten, eller hvad jeg egentlig havde lyst til. Dette skulle jeg lære igen, jeg skulle lære, at det ikke var ”alt eller intet” men at finde en balance som passede til mig!

Jeg tror (og frygter) at mange – også ikke-spiseforstyrrede – har mistet denne balance og evne til at lytte til sig selv.

Jeg kender mange, der har tilladt sig selv, at én dag i ugen (gerne efter træning så de får efterforbrændingen med) må de give efter for alle de cravings, som de har haft siden præcis samme dag sidste uge. Den aften bliver hurtigt forvandlet til en grådig erfare hvor hjernen slår fra og man spiser enormt store mængder junk – ja det er ikke unormalt at folk spiser over 2000 kcal på dette ene ”måltid”!

Alt respekt for folk hvis det virker for dem, men for mig giver det absolut ingen mening. Hvorfor ”pine” sig selv hele ugen for så at gå helt amok – ikke fordi man har lyst, men fordi det er fredag, du har lige trænet ben og kl. har ramt 20:00.

Hvis vi prøver at regne på det:

Du vil gerne tabe dig 2 kilo på 30 dage. Du ligger i dagligt kalorieunderskud på 500 kalorier hele ugen på nær om fredagen, hvor du går all in. Her indtager du 2500 kalorier, dividere vi 2500 med 30 får vi 83. Du vil altså kunne nyde lige knap 100 kcal om dagen – hver dag – fremfor at gå helt amok én dag hvor du måske ikke engang har lyst, og stadig tabe dig de 2 kilo på en måned!

Hvis vi siger at du hver anden dag gerne vil have lidt ekstra til kaffen, kan du for 166 kcal få f.eks. ca. 3 stykker chokolade, en stor Samba flødebolle, 85 gram flødeis eller 35 gram chips!

Jeg ved det måske ikke lyder af meget, men husk dette er under et forholdsvis hurtigt vægttab – det er jo ikke en fest at tabe sig! På denne måde kan du bevare et normalt forhold til mad selvom du er på diæt – om det så er en diæt med fokus på vægttab eller vægtøgning.

Hvis vi går tilbage til ”alt eller intet”-mentaliteten, så syntes jeg, at dette er et bekymrende ”trend”. Flere og flere mister fornemmelsen for deres egen lyst og behov, men vælger den ”lette” løsning hvor hjernen kan blive slået fra. Desværre ender disse overspisninger ofte med enormt dårlig samvittighed (og mavepine) fordi man ikke kunne holde igen. Hvem får glæde af det i sidste ende? Nemlig ingen.

Jeg råder altid mine klienter til at (gen)opbygge et normalt forhold til mad – om så de skal tabe sig eller tage på – at få en sund livsstil handler ikke om kure, ”alt eller intet” eller noget i den retning. Spørger du mig, handler det om en sund livsstil hvor der er plads til godt for både krop og sjæl, du har energi og fremfor alt du er glad!

healthy-happy

img_0117

img_0204

1 kommentar

  • Charlotte

    Oh yes, den dér “alt eller intet” kender jeg alt for godt.. Det er åbenbart svært for mig, at leve sundt og fornuftigt, selvom jeg allerede ved, at jeg sagtens kan spise alle mine livretter og stadig tabe mig (en halv tallerkenfuld grøntsager og en halv tallerkenfuld livret), så overtager “alt eller intet” tanken bare engang imellem..Skal da forresten følge din blog! 😉

    Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

10 ting til en sundere livsstil!