Madplan uge 10!

TEMA: Snacker du dine måltider op?

En af de helt store årsager til overvægt er, at folk ikke er opmærksomme på hvad de spiser. Folk kigger ofte på mig og bliver meget overraskede over, hvor utrolig meget mad jeg egentlig spiser, men faktisk kan du spise rigtig meget mad, have en god mæthed hele dagen og samtidig tabe dig. Det handler bare om HVAD du putter i munden, eller rettere hvad du putter i munden i stedet for!

Lad os tage nogle eksempler, hvor du kan spise mere, blive mere mæt og samtidig spare kalorier:

  • For 2 kanelgifler (230 kalorier) kan du få 1 skive rugbrød med 40 gram ost (195 kalorier).
  • For 1 chokolade muffin på 75 gram (275 kalorier) kan du få en portion yoghurt med friske bær (200 kalorier).
  • For 4 digestive kiks kan du få 1 skive rugbrød, grøntsager og en portion hytteost (225 kalorier).
  • For 1 Lionbar (345 kalorier) kan du få 1 skive rugbrød, 3 skiver pålæg, 1-2 æg, grøntsager og et glas mælk (340 kalorier).
  • For 2 glas rødvin (185 kalorier) kan du få en stor portion salat med bacon og en skive brød (180 kalorier).
  • For 1 chokolade muffin på 135 gram (570 kalorier) kan du få 2 frikadeller, 4 store kartofler, salat og 36 % dressing.
  • For 160 gram ”biograf” popcorn (800 kalorier) kan du få 1,5 skive rugbrød, 2 stk. fuldfed ost, 7 skiver pålæg, 2 æg, 1 bagt tomat med olie, grøntsager, ketchup og en skål yoghurt med mysli (765 kalorier).
  • For 2 stk. citronmåne (640 kalorier) kan du få en stor hakkebøf, 6 mellem kartofler, en stor portion grønt, bløde løg og brun sauce (615 kalorier).
  • For ½ købe pizza (620 kalorier) kan du få en stor portion wok med oksekød, grønt, sur/sød sauce og en stor portion ris (600 kalorier).
  • For ½ liter cola og en håndfuld chips (640 kalorier) kan du få 2-3 stk. roastbeef, en masse grøntsager, 6-7 mellemstore kartofler og bearnaise sovs (590 kalorier).

Som det ses i eksemplerne, kan du spise utrolig meget mad og stadig spare på kalorierne og samtidig blive dækket ind på vitaminer, mineraler og generelt god og næringsrig mad.

Personligt så elsker jeg mad og går sjældent på kompromis med mine måltider, jeg vil hundrede gange hellere have et lækkert stort måltid mad end noget ”junk” som mætter mig præcis 5 nanosekunder.

Dette skal ikke betyde at der ikke skal være plads til alt det som også smager godt, for det skal der og det er der! Det handler bare om at spise det i moderate mængder, sørger man for at få en god kost 95 % af tiden og lader vær med at forbyde bestemte fødevarer, er behovet for de lidt mere sukkerfyldte muligheder heller ikke større en de resterende 5 %.

vs

Hvad vælger du? 

2 kommentarer

  • K

    Proteinbar/Quest er en undtagelse 😛 😛 😛 Dem kan folk som os ikke undvære

    Siden  ·  Svar på kommentar
    • Kostvejleder og personlig træner

      Helt igennem enig – kæmpe undtagelse 😍 “A quest a day keeps the doctor away” som man siger

      Siden  ·  Svar på kommentar

Skriv en kommentar

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive offentliggjort. Krævede felter er markeret med *

 

Næste indlæg

Madplan uge 10!